Het mooie noorden van Peru!

1 april 2018 - Yurimaguas, Peru

De geurende steden hebben plaats gemaakt voor een prachtig landschap. De reis van Chiclayo naar Chachapoyas is heel mooi. Wel zit ik ipv 9 uur, nu al 16 uur in de de bus. In de nacht hebben we een paar uur stil gestaan, in een lange file, omdat er een stuk berg over de weg heen was geschoven. Ik heb veel geslapen. Zoals wel vaker ben ik weer de enige toerist in de bus. Ook in de stad Chiclayo, waar ik 8 uur moest overbruggen, heb ik 0 toeristen gezien. Dat blijft me verbazen maar ik vind het niet vervelend. Later reken ik uit wat voor reis ik heb gemaakt. Ik heb 1581 kilometer gereisd in 2,5 dag, whoehaaa!!

Vanuit Chachapoyas bezoek ik allerlei mooie natuur. De prachtige waterval Goctaen het Machu Pichu van het noorden, Kualep. Alle ritjes zijn door de bergen. Op de laatste dag reis ik 2 uur naar Leyebamba om daar naar het museum te gaan waar allemaal mummies te zien zijn. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. In dit museum zijn de meeste mummies ter wereld. Ik ben de 4e bezoeker vandaag. In januari en februari waren er 2000 bezoekers. Zo rustig.

Dit noordelijke Amazone gebied is niet heel toeristisch. De meeste reizigers reizen meteen naar de grote highlights in het zuiden. Zonde, want het is hier prachtig!

Het is donderdag 28-3, 11 uur sochtends en ik bevind me in een vrachtwagen. Ik lig op het slaapgedeelte want ik moet me soms verstoppen achter het gordijn. Het is niet toegestaan voor deze chauffeurs om medereizigers mee te nemen omdat het gevaarlijke lading betreft. Jup. Het hitchhiken is begonnen! Raquel bevind zich in de vrachtwagen voor me. Deze ochtend zaten we bij een lief gezin in de auto. Het is weer eens wat anders, deze manier van reizen. Met een vrachtwagen door de bergen gaat natuurlijk heel langzaam dus ik ben heel benieuwd waar en hoe laat we aankomen.

We belanden uiteindelijk in twee steden, eerst Moyabamba, maar na het zien van de stad besluiten we toch verder te reizen naar Tarapoto, waar we rond 23 uur s'avonds, in een hostel aan de rivier Chilcayo, in de jungle eindigen. Eerst hadden we hotel in de stad, maar gelukkig toch besloten om toch nog verder te reizen, de natuur in. En dan.. Ben ik meteen weer helemaal happy. Zoals altijd in de jungle. Ik hou ervan. Ik maak bijzondere dingen mee, ontmoet veel lieve mensen, de Peruanen zijn super vriendelijk.

De dagen zijn goed gevuld, ik heb het weer te druk en te weinig tijd voor al het moois wat er om mij heen is, ik heb goed gezelschap. Eerste dagen even wennen (ik heb natuurlijk in die 5 maanden pas 1 keer heel kort met iemand samen gereisd) maar ondertussen leren we elkaar goed kennen en hebben we ontzettend veel lol. Het is leuk.

Lamas, een erg mooie plaats dichtbij Tarapoto. Een heel paasfeest meegemaakt. Erg bijzonder om zo'n dorps evenement mee te maken. De hitte is heftig.

Gisteren toen ik over het prachtige Lamas stond uit te kijken, realiseerde ik mij ineens, dat ik absoluut niet door Peru heen ga haasten. Heerlijk hoe die keuzes ineens binnen vallen, zonder er al te veel over na te denken. Ik zie wel hoe ver ik kom en waar ik uitkom. Terug ticket misschien wat duurder, maar dat is dan maar zo.. De vrijheid is een bijzonder goed.

Ik eet dingen die ik nog nooit eerder heb gegeten! Zoveel verschillende bijzondere dingen. Helaas ben ik even niet goed in alle gerechten en fruit te onthouden, net zoals met Spaans spreken. Ik ben natuurlijk met een dame uit Catalonië onderweg. Het ultieme moment om Spaans te leren. Maar ik ben er simpelweg, op het moment, te lui voor. En dat is prima.

En nu, voorbereidingen voor de boot. Ik moet een hangmat kopen, en touwen om deze te bevestigen. We reizen naar Yurimaguas om vanuit daar met een boot de Amazone op de gaan. We komen dan na drie dagen aan in Iquitos. En daarna, zie ik wel weer. Weet ik nog niet. Ik heb weer lange mouwen kleren gekocht, bescherming tegen de muggen, want die zijn er veel. Word nog wel erger. En primitiever. We moeten flinke liters water kopen om te drinken en onszelf mee te wassen. Eten wat de pot schaft. Snacks inslaan. Ik moet er nog niet aan denken hoe het toilet eruit zal zien op de boot.

Vandaag de heerlijkste koude douche ever gehad. Afkoelen van de hitte. Maar op de boot is volgens mij geen douche. Geen idee. Geen idee wat te verwachten en hoe het gaat bevallen. Heerlijk avontuur! Ik heb er zin in.

Ik hoop foto's te kunnen plaatsen, want ze zijn prachtig. Echt mooie beelden, de oude gerimpelde dames zijn plaatjes 💚 (lukt uiteraard niet, ik ben nou eenmaal in de Amazone!)

Vandaag in Yurimaguas aangekomen. Geïnformeerd hoe laat de boot gaat vertrekken, maar we krijgen zoveel verschillende antwoorden dat we het er morgenvroeg gewoon op gaan wagen. Hangmat gekocht, en dan zien we wel! Ik ben dus even offline. Adios!!

1. Hermie vd Eertwegh:
    3 april 2018
    Je moet maar niet hopen dat je op een boot komt te zItten met bananaen, die van dorpje naar dorpje gebracht moeten worden, dan doe je er heeeel lang over. En zeker muggen bulten.
  2. Françoise:
    4 april 2018
    Leuk om je verslag weer te lezen! Geniet er nog maar lekker van ;-)
  3. Marjolein:
    5 april 2018
    Ooh, liften! Held, haha, verstopt in die vrachtwagen.. ik zie je al helemaal liggen. En zo'n Paasfeest in een andere cultuur lijkt me heel bijzonder om mee te maken. Net zoals je kerst vierde bij dat gezin, prachtig.
    Drie dagen op een boot doorbrengen, ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren en hoe je er weer vanaf komt. Inmiddels ben je aangemeerd in Iquitos (even spieken bij Google..) wat er ook weer adembenemend uitziet!

Hopelijk kun je snel weer wat foto's uploaden :-)
  4. Ine van Heeswijk:
    15 april 2018