Rijkdom

20 mei 2018 - Iquitos, Peru

13-5
Vandaag is het moederdag. Dat wordt ook hier gevierd. Estela houd van delen, en nodigt heel wat mensen uit van de gemeenschap (het 'jungledorpje' Nuevo Esperanza). De muziek knalt hier voor het eerst in 5 weken uit de boxen. Dat zijn wij niet meer gewend ;). Er word bier gedronken, en toch gaat er dat hier heel anders aan toe als bij ons. Iedereen is relaxt, niet luidruchtig. Wij drinken overigens geen bier, maar zitten nog volop aan onze diëten. De chips moeten we aan onze neus voorbij laten gaan. En geloof me, dat valt echt niet mee als je al 5 weken op simpel eten draait. Voor het eerst, sinds ik kennis heb mogen maken met het heerlijke goedje, wat wij koffie noemen (waar ik zo ontzettend dol op ben), al 5 weken geen koffie meer gehad. Koffie staat hier echter bekend, als voeding voor je ego. Hmm ja, jammer dan, dan maar een klein beetje ego meer..! Ook geen zoet, geen alcohol, geen oliën. Er zijn wel wat pondjes afgevlogen. Ik ben super slank 😁 maar ik ken mijn lijf, en volgende week ben ik in Lima, wat dus bekend staat om zijn heerlijke keuken. Ik moet echter alles weer rustig opbouwen. Anders word ik ziek.

Deze 5, bijna 6 weken, zijn heel speciaal geweest. Ik heb dingen meegemaakt die ik nooit had durven dromen. Gereisd in andere werelden. Magische weken.

Kennis gemaakt met de shipibo cultuur en mogen leven met de lieve familie van Estela.
Nieuwe vrienden gemaakt.
Eten (nog meer) leren waarderen.
Een schat aan nieuwe kennis opgedaan.
Nieuwe toekomst dromen.
Verlangen naar huis terug gekregen.
Leven met en in de plantenwereld.
Door blokkades heen gewerkt.
Heel wat handwasjes gedaan (en geloof me, dat is best zwaar werk hoor 😅)
Thuis gekomen in mezelf.
Lessen geleerd.
Geluk, genot, rijkdom.

Rijkdom en geluk, zo groot, dat ik me af en toe voel als een ballon die op knappen staat.

De laatste week is aangebroken. Daarna vertrek ik met m'n rugzak, vol met medicinale planten, pitten en zaden. Nu maar hopen dat ik daarmee door alle duanes kom 😂 zal er wel vreemd uitzien.

Mijn dieet word op de laatste dag gesloten. Het is echter het beste, (om de planten en medicijnen nog zo lang mogelijk door te laten werken) als ik nog 15 dagen wacht met het eten van chocola, nog 3 maanden geen varken eet en nog een maand geen alcohol. Maargoed, dat kan er na die 6 weken nog wel bij. Ik baal toch het ergste van de chocola 😭

Ik ga richting berggebied, in het zuiden. Mooie plekken liggen er in het vooruitzicht. Oa Arequipa, Cusco, lake Titicaca wachten nog op me. Het is echter de koudste tijd van het jaar in de bergen, en dat schijnt dan ook echt zeer koud te zijn. Krijg ik mijn maandje winter toch nog hier. Ik kijk daar niet echt naar uit, maar wel naar alle mooie plekken uiteraard. Die de kou zeker waard zullen zijn. Laat ik me daarna gewoon weer in de zomerse zon in ons kikkerlandje bruinen. Ik heb zin om te picknicken!! Flesje rosé, lekkere hapjes, brood en smeersels in de koelmand. Wie gaat er mee!? 😀 op zoiets kleins, en nog veel meer andere dingen verheug ik me ontzettend.

Ahorita tambien, un gran beso!
Te extraño!

1. Lieke:
    20 mei 2018
    Prachtig weer! Nog ff genieten de laatste weken! Verheug me op je thuiskomst! Dikke kus
  2. Marjolein:
    20 mei 2018
    Jaaaa!!! Weer een e-mail dat Marije een reisverhaal heeft geschreven! Wat heb ik hier naar uitgekeken ♡

Wouw, ik ben nu nog meer benieuwd naar je reizen die je hebt gemaakt in dit bijzondere dorpje.

En nu het koude berggebied in. Afkicken van de kruiden, het dieet, de plantendouches en gezelligheid van je nieuwe tijdelijke familie. Wat zal je daar weer allemaal tegenkomen?!!! ♡☆

Dikke knuffels voor jou, lieve mooie Marije
  3. Roger:
    20 mei 2018
    Oh heel benieuwd naar al die kennis, nieuwe wijsheden en verhalen. Je ziet het, dat afvallen, bijna mager gezichtje. Geniet nog even. Vergeet niet een grote steen op het vuur te leggen en die in de buurt van je bed te leggen. Weet dat het op grote hoogte in die tijd 's nachts tot -10 of lager kan gaan.
  4. Annegien:
    20 mei 2018
    Klinkt geweldig! Geniet van de bergen, is vast heel erg mooi! En als je weer terug bent in Nederland ga ik wel mee picknicken, gezellig!!
  5. Marielle:
    21 mei 2018
    Geniet er van😘 klinkt allemaal heel speciaal wat je mee maakt !
    Hoop dat de kou mee valt.
    En zie je snel bij de picknick 😋
  6. AyA:
    21 mei 2018
    Je ziet er goed uit marije! We hebben net een workshop ( van Tree naar Treat ) chocolade maken achter ons dus we bewaren wel wat 100% voor je..😉. Ann is benieuwd naar alle kruiden. Liefs!
  7. Ine van Heeswijk:
    Fijn dat het je goed gaat. Liefs I&T
  8. Marianne de Vries:
    21 mei 2018
    Hoi Marije, ik miste je bijzondere verhalen! Fijn dat je het verlangen naar huis weer hebt gevonden,want dat zit er toch echt weer aan te komen. Maar tot die tyd lekker blijven genieten hoor. Enne...... zo'n gezellige picknick zie ik hier ook wel zitten😉.