Stukje dagboek

26 mei 2018 - Huacachina, Peru

20-5
Het rijke gevoel blijft me overvallen. Met het vliegtuig naar Lima. Altijd weer spannend, maar tegelijkertijd een grote kalmte in mezelf voelen. Wat is reizen toch heerlijk.

Een dure taxirit geboekt vanuit het hotel waar ik aan ga komen. Taxi voor 70 soles. Waarom deze keer, terwijl ik op veel andere momenten voor het low budget reizen kies? Gewoon. Omdat het nu zo voelt. Heb er geen aanwijsbare reden voor. Het is avond, het is een grote stad, en toch was ik eigenlijk van plan gewoon een openbare bus of Uber te nemen. Alleen m'n internet werkt niet, ook al heb ik dat vandaag nog speciaal daarvoor gekocht. Tja, het is gewoon; Doen wat op elk moment goed voelt. Met of zonder reden.

De aankomst in Lima is heerlijk. Ik krijg 10 minuten na aankomst in mijn hotel al visite van Deny, een leuke meid die ik eerder in Mompiche heb leren kennen en die in Lima woont. Eerst lekker bijkletsen, en ik krijg een lange lijst van allerlei restaurants. Wat heerlijk om zo in een onbekende stad aan te komen!

23-5
In de dagen die volgen zie ik ontzettend veel. De dagen zijn goed gevuld, mijn benen doen er zeer van ;). Veel gewandeld en verschillende delen van de stad verkent. Het is echt een grote stad. En wat doe je in een grote stad. Bezichtigen, lokale markten bezoeken, terrasjes pikken. Ik heb mijn koffieverslaving al weer zeer goed onder de knie. Ook kan ik, na vijf weken een streng dieet, alle lekkernijen niet weerstaan. Ik ben geobsedeerd door alle taarten, cakes, en al het lekkers wat niet goed voor me is. Dat moet ik snel weer onder controle gaan krijgen.. Ik voel me beetje schuldig naar mijn lijf, al dat zoet en overvloed. Ik verlang terug naar de eenvoud, geen verleidingen, simpele maar voedzame maaltijden. Die appel waar ik zo intens van kon genieten. Dat kan ik gelukkig nog steeds. De appel zat de hele dag in m'n tas, en net proefde hij nog net zo lekker als in de jungle. Echter paste hij bijna niet meer in mijn buik na al dat andere eten. Zo. Zijn jullie ook weer op de hoogte van mijn eet perikelen 😂

Tijdens de citytour krijgen we ook een pisco proeverij. Pisco is een drankje wat zeer kenmerkend en populair is in deze streken van het land. Ook een grote trots. 1 keer hebben ze tijdens een feestdag in Lima, de fontein gevuld met pisco. Dat werd 1 grote bende, voor velen was het 1 groot feest, voor de politie wat minder. Ook de 'leden' van de grote kerk waarvoor de fontein zich bevind waren niet blij. Het was dus niet voor herhaling vatbaar. Ik heb (met toch wel een klein beetje moeite) mijn bekertje niet laten vullen. Maar eind deze maand ga ik de pisco zeker nog even proeven! Ik houd het nog tegoed!

25-5
Voor de nachtbus naar Arequipa heb ik de luxere bus van Peru geboekt. Tot mijn grote verassing zit ik helemaal vooraan in mijn eentje, op de boven verdieping. Ik heb alle gordijnen open gedaan en heb dus rechts en voor mij uitzicht door alle grote ramen. Het is wel donker maar ik zie dat we door grote zandbergen en verlichte dorpen rijden. Echt een gaaf uitzicht, ik ben er helemaal van in m'n nopjes. Word ik morgen van het ochtendlicht wakker met zo'n mooi uitzicht. Ook heb ik een eigen tv en kan ik leuke films kijken. Echt de moeite waard, deze duurdere bus. Voor in de nacht dan. Kortere ritten doe ik gewoonlijk met goedkopere maatschappijen.

De afgelopen twee dagen ben ik in Huacachina geweest. Daar ligt een Lagoon, midden in de woestijn. Ik ben heerlijk lui geweest en vandaag heb ik de hele dag aan het zwembad gelegen met een boek. Gisteren zijn we met een soort grote squid (geen idee hoe ik deze 'auto's' moet noemen) door het zand gaan scheuren, super gaaf, was net een achtbaan! Ook het beroemde sandboarden gedaan. Dat was in het begin best eng, ik durfde bijna niet, maar toen ik de berg eenmaal af was gegleden ben ik er weer op geklommen om nog een keer te gaan. Gave ervaring!

Voor morgen in Arequipa heb ik een kookcursus gepland staan, iets waar ik me al heel lang op verheug. Kan ik daarna zelf de verrukkelijke ceviche maken!

Ook staan de rainbow mountains op de agenda. Waarschijnlijk ga ik lekker zelf op pad, zonder tour. Dat kan, ik heb al verschillende ervaringen op internet gelezen. Mijn lichaam en spieren weer laten werken. Verstand op nul en gaan. Heerlijk. Met gekleurde bergen die het uitzicht gaan zijn. Maar daarover de volgende keer meer, als ik ze ook echt gezien en beklommen heb.

De aankomst in Arequipa is ook fantastisch! Wat een prachtige stad! Ik ben op slag verliefd. Ik ontmoet de twee Nederlandse meiden hier, die ik ook in Huacachina heb leren kennen, 1 dame zelfs uit Bergeijk, hoe grappig. Ook vandaag weer een meid uit Geldrop, die vanavond mee de kookcursus gaat doen. Heerlijk om weer veel mensen te leren kennen, daar was ik aan toe. In het noorden een stuk minder toeristen. Hier in overvloed. Maar daar ben ik nu wel blij om. Een heel leuk hostel, dakterras, meteen een citytour gedaan. Een volle dag dus! Maar ik geniet ontzettend. Deze stad heeft karakter. Een wereld van verschil met Lima. Ik geef de voorkeur aan deze stad maar zijn prachtige oude gebouwen en kerken en cathedralen. Ik heb hier nog genoeg te doen 😁💚😘

1. AyA:
    27 mei 2018
    Leuk! Het is hier regenseizoen dus meer avontuur dan pootje baden in de straten is er niet. Gelukkig bieden je boeiende verhalen en dito fotos wat afwisseling. 👍
  2. Nikki:
    27 mei 2018
    18 euro vinden wij niet duur hoor voor een taxirit! Haha.. Heb je al in zo'n taxi gezeten in een soort van kooi..? Dat maakte ik toen mee in Lima..dat was zodat de chauffeur niet belaagd kan worden. Bizar...
    Leuk om weer veel te doen en veel mensen om je heen te hebben! Die rainbow mountains lijken me erg mooi!
    Veel plezier nog de laatste weken!
    X Nikki.
  3. Marjolein:
    1 juni 2018
    Wat klinkt het toch allemaal weer heerlijk wat je hebt ondernomen. Weer zo compleet anders dan jouw verblijf in de jungle! De actieve tripjes zijn aan jou wel besteed, ben benieuwd hoe je de rainbow mountains hebt beklommen.

Geniet maar van al dat lekkers wat je tegenkomt, hier kan er niet meer aankomen. Daarnaast genieten wij allemaal weer mee van jouw verhalen, dus... ;-)

Kusjes voor jou, lieve Marije