Arequipa 💚

31 mei 2018 - Arequipa, Peru

Arequipa heeft charme. Overal waar je kijkt. De prachtige oude gebouwen. Kathedralen, kerken, balkonnen, bloemen. En dan dat uitzicht over de vulkanen die rondom de stad liggen. Zo mooi. Echt een plaatje. Een romantische stad. De 2e grootste stad van Peru. Echter heb ik dat gevoel er niet zo bij. Alle mooie dingen op wandelafstand. De laatste grote aardbeving was in 2001. Nu al 8 jaar een 'stille zone' en dat is niet goed. Want dan komt er een keer een grote. Dit geld ook voor Lima.

De keuken van Arequipa is een mix van Spaans, Frans, Chinees, Japans en Andean. Ik heb al heerlijke dingen geproefd. Zoals het traditionele Rocoto relleno (stuffed spicy red peppers) zo lekker! De queso helado, op de lokale markt. Waar geen kaas in zit, maar kokos, ik gok rijstwater, en kaneel. Echt jummie. De chupa de camarones. Ik probeer allerlei fruitsoorten uit, zoals Tuna en Sankajo. Deze fruiten groeien aan cactussen. Ik maak er jugo van ofwel, sap ;)

Zoals jullie vast al weten heb ik een kookcursus gedaan. In een heel fancy restaurant Arthur. Chef Arthur heeft ons veel kneepjes van het van het vak geleerd, zoals bijvoorbeeld welke fouten je allemaal niet moet maken bij het bereiden van ceviche. En hij was werkelijk super lekker! Daar kunnen veel restaurants waar ik nog zal komen niet meer tegenop. Ook maak ik Lomo de saltado de alcapa. Een gerecht wat heel snel, op hoog vuur bereid word. Met vlam in de pan, super cool! Ook dit gerecht weer super lekker. Dat word nog veel oefenen thuis ;).

De vorige keer in mijn verslag heb ik er behoorlijk langs zitten lullen. Ik had het namelijk over de rainbow mountains, maar die liggen nog voor me in Cusco! Nu, heb ik de Colca Canyon gedaan. De Colca Canyon is dieper als de Grand Canyon. We kiezen voor een hike van 3 dagen. Ofwel, niet de toeristische route van 2 dagen. Een mooie, maar ook pittige hike. Berg op, berg af, om daarna aan het water in de canyon te slapen in het plaatsje Llanguar. Volgende dag ook weer, berg op, berg af. Na zo'n 5 uur, kom je in het plaatsje Oasis de Sangalle aan. En met recht heet dit plaatsje zo. Het voelt als een echte, zelfs bijna onwerkelijke oase. Na de zware hike kom je ineens een wereld van kleurige bloemen, groen gras, zwembaden gebouwd tegen rotsen, met uitzicht over de hoge berg die je die dag beklommen hebt. Echt zo mooi! En hoe verfrissend is het om na een zware hike het zwembad in te duiken. 'S avonds in de kou kaartspellen spelen met andere reizigers. De laatste ochtend is heftig. En je kunt het pad van de hike van die volgende dag al zien op de berg aan de overkant, dus je ziet al wat je te wachten staat. Drie uur redelijk stijl omhoog. En damn mijn spieren moeten er echt weer aan wennen. But, I made it! Tijdens zo'n hike denk ik herhaaldelijk van; 'no way dat ik nog een zwaardere hike ga doen. Dit is zwaar genoeg!' maar als ik eenmaal weer terug in de bus zit naar Arequipa zakken die gedachten al snel weer. Ik zie dus nog wel of ik de salkantay naar de Machu Pichu ga doen. Hij schijnt wel in de top 25 van de mooiste trekkings van de wereld te staan, dus ja. Maar zwaar zal het worden. En koud. Slapen in tentjes. Dus! Ik denk er nog even over.

Op de heenweg naar de Colca Canyon stoppen we ook bij een uitzichtpunt. Cruz del Condor. Wauw wat een vogels. Impressive.
Ook zie ik lama's en alcapas! Supèr!

Nu eerst nog een dagje genieten van Arequipa. Als ik nog kan lopen ;). Nog twee dagen en dan mag ik weer chocola eten!!!! Ohhhh 2,5 maand niet meer geproefd. Dat word dus weer naar mijn sterke discipline toe.. 🙄

Een dagje genieten word wat langer genieten. Ik zit even vast in Arequipa. Het is nog maar de vraag wanneer ik kan vertrekken, niemand weet het, dus we wachten maar af. In het zuiden van het land zijn overal demonstraties. In Cusco, in Puno en vandaag begint het dus ook in Arequipa. Winkels sluiten hun deuren snel als de demonstranten langs komen, bang dat ze iets zullen vernielen. Ondertussen wandel ik rustig de straten door, die nu wel erg stil aandoen nu ieder zijn deuren sluit, en soms passeer ik de demonstranten. Ik boek een cursus chocolade maken voor morgen. Hoe perfect komt dat uit, op de eerste dag dat ik weer chocola mag! Zo zie je maar, alles heeft een reden ;).

De demonstraties zijn tegen de regering. Corruptie. Prijzen van de olie zijn flink gestegen. En nog meer. President is afgetreden, en nog meer gedoe allemaal. Al 10 jaar is hier niet meer zo'n grote demonstratie geweest. Wel veel demonstraties, maar niet zo groot als nu. Ook op 6 juni in Cusco gaan er nog meer demonstraties komen hoor ik net. Beetje opletten dus. Hier op het nieuws komen toch wel wat pittige foto's voorbij.

Ook hier ontmoet ik weer veel Venezuelanen. Het blijven ontzettend hartelijke vriendelijke mensen. Die ondanks de ellende in hun land, toch zo positief zijn. Een dame (in Lima) uit Venezuela vertelde me dat haar moeder altijd zei; 'juist door al onze positiviteit houden we ook alles in stand, omdat we niet optreden, maar gewoon positief en hoopvol blijven'.

Ik ben de laatste dagen veel in gezelschap met Lital, een leuke meid uit Israël, het klikt goed en we doen veel leuke dingen. Deze avond een prachtige zonsondergang vanaf ons dakterras. 2 mensen uit Frankrijk, Liam uit Engeland, Lital. Echt leuk zo'n mix van allerlei verschillende mensen, afkomsten. Het is erg gezellig.

En nog steeds zeer gecharmeerd van de stad. Ik blijf ook elke dag nieuwe, (ja ik blijf het zeggen) overheerlijke dingen proeven. Op en top genieten dus! 😘💚

1. Marjolein:
    1 juni 2018
    Bijzonder al die verschillende invloeden in het eten! Ik wist niet dat Peru zo'n historie had met al die landen. Die kookcursus ziet er echt bad ass uit, haha, fiiirrree!!
    En veel plezier met je chocolade, morgen!! Haha, als je over het engelengeluid van de chocolade nog iets van de workshop meekrijgt hihi
    Knuffels, lieve mooie Marije <3